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    CPSA Students Caucus Meeting








    2019 Annual Conference - June 4, 2019
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    Workshop: The Official Languages Act at 50
    Le 50e anniversaire de la Loi sur les langues officielles








    2019 Annual Conference - June 4, 2019
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    Reception: Department of Political Science
    University of British Columbia








    2019 Annual Conference - June 4, 2019
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    Canadian Political Science Association
    2019 Annual Conference Programme

    ALL SIDES OF THINGS:
    SPEAKING TRUTH TO PEOPLE

    Hosted at the University of British Columbia
    Tuesday, June 4 to Thursday, June 6, 2019
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    Presidential Address:
    François Rocher, CPSA President

    Life and Death of an Issue:
    Canadian Political Science and
    Quebec Politics

    Location: CIRS 1250
    Tuesday, June 4, 2019 | 05:00pm to 06:00pm
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    Keynote: UBCIC Grand
    Chief Stewart Phillip

    Asserting Indigenous
    Title and Rights in 2019

    Location: CIRS 1250
    June 04, 2019 | 10:30am to 12:00pm
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    Keynote Speaker: Wendy Brown
    In the Ruins of Neoliberalism:
    Our Predicaments:
    the Rise of Anti-democratic
    Politics in the West

    Location: CIRS 1250
    Wednesday, June 5, 2019 | 02:00pm to 03:30pm
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    Keynote Speaker: Roland Paris
    Canada Alone?
    Surviving in a Meaner World

    Location: CIRS 1250
    Thursday, June 6, 2019 | 10:30am to 12:00pm

CPSA/CAPPA section on Public Administration



K03(a) - Civil Servants, Public Organizations and Autonomy from Elected Officials

Date: Jun 4 | Time: 10:30am to 12:00pm | Location: SWING 409

Chair/Président/Présidente : Jean-Patrick Villeneuve (Università della Svizzera Itliana)

Discussant/Commentateur/Commentatrice : Jonathan Craft (University of Toronto)

Measuring the Formal and Informal Independence of National Statistical Offices: Jean-Guy Prévost (Université du Québec à Montréal)
Abstract: The issue of the professional independence of National Statistical Offices (NSOs) has become a major concern over the past two decades, inducing changes in statistical laws and the systematic adoption of codes of practice and quality frameworks. This paper seeks to assess and measure the formal and the informal aspects of professional independence of NSOs. To do this, we will rely on indexes developed by Cukierman (1992) for central banks and Gilardi (2005) for regulatory agencies. Among the formal dimensions of independence are: explicit mention of the principle of independence in law; definition of the statistical program; appointment procedures of the Chief Statistician, length of term and protection against dismissal; position of the SNB in the institutional architecture of the government; nature and powers of the supervisory body; pre-release policy; authority on the part of the NSOs to access government administrative data; level of budgetary discretion. Informal dimensions include the existence and implementation of codes of practice and of quality assurance frameworks, publicizing a data dissemination schedule, and control over technological infrastructure. The corpus to be examined is that of statistical laws and information contained on the websites of the statistical offices of the 35 OECD countries. Each of the selected dimensions will be decomposed to allow coding, then weighted so as to obtain a formal index as well as an informal index. This will allow classifying NSOs with respect to each one of them, but also to check if both indexes (formal and informal) are correlated.

81.Prevost.pdf


Paroles d'experts et paroles d'élus : les négociations entre les fonctionnaires du recensement et les autorités politiques au Canada et aux États-Unis: Quentin Wallut (Université du Québec à Montréal)
Abstract: Le rôle historique et politique du recensement lui assure une place d’exception parmi les instruments statistiques de l’État. Sa mission première est de produire une « population légale », et de garantir une représentation équitable des différentes parties du pays au sein des assemblées représentatives. Sa fonction dépasse cependant le dénombrement de la population et il sert aussi de base à de nombreuses politiques publiques d’investissement et de redistribution, soit par exemple 675 milliards de dollars par an aux États-Unis. Il joue ainsi un rôle majeur dans l’équilibre politique du pays. Le recensement doit constamment évoluer pour conserver sa pertinence. Les ressources nécessaires à sa mise en œuvre comme à ses réformes doivent être obtenues auprès des institutions politiques. Au Canada et aux États-Unis, des commissions parlementaires deviennent alors le lieu de négociations entre le personnel politique élu et des fonctionnaires fortement spécialisés, dont les objectifs ne sont pas toujours homogènes. Les fonctionnaires du Bureau national de statistique (BSI) sont alors impliqués dans une arène politique, lieu privilégié d’affrontements partisans, pour défendre les besoins matériels d’un dispositif technique dont l’autorité repose en premier lieu sur l’impartialité. Ce travail veut mettre en relief la nature des interactions et des stratégies argumentatives entre les décideurs politiques chargés d’allouer les ressources nécessaires au recensement, et les fonctionnaires des BSI au Canada et aux États-Unis. Les négociations entre les agents des BSI et élus sont l’occasion d’étudier un échange public, parfois conflictuel, entre deux types de légitimités (scientifique/technique vs politique/électorale).


More Controls for More Flexibility?: Isabelle Caron (Dalhousie University)
Abstract: This presentation focuses on how control is exercised in the Canadian federal administrative system. More specifically, it seeks to determine whether the management philosophy introduced by the Canadian federal government in 2000, which advocated for greater flexibility in the system, is reflected in government policies. The research examines the content of Canadian federal government financial management policies between 2000 and 2018.

626.Caron.pdf




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